O nás

Projekty

Služby

Kurz Design Thinking

Blog

Kontakt

Nová hudební platforma, která nakopne scénu

Business Model Design
30.10.2020

O mně se to celkem ví, ale že i zakladatel našeho studia Jindra Fialka hraje na bicí, to jste určitě nevěděli. To, co se aktuálně děje s českou hudební scénou nám všem ve studiu nahání husí kůži. COVID dostal hudební scénu na kolena. Máme nápady a víme, jak se tvoří skvělé služby. Hledáme silné partnery, kteří na tom s námi budou pracovat.

V čem je konkrétně problém

Hlavní problémy hudební scény v době pandemie se dají shrnout zhruba takto:


1. Příjmy do celého  odvětví se zastavily

Naprostá většina koncertů a festivalů byla letos úplně zrušena. To je problém, protože tady se točila naprostá většina peněz.  Právě živé produkce byly poslední segment hudebního průmyslu, kudy se do odvětví skutečně dostávaly peníze, ať už ze vstupenek, z pronájmů, tržeb z gastra, přes sponzory atd.


2. Na scéně neexistuje jiný funkční business-model

Po výpadku příjmů z prodeje hudebních nosičů na přelomu tisíciletí bez koncertů nyní chybí na scéně funkční business-model. Hudební streamovací služby (Spotify, Deezer...) prodej nosičů vůbec nenahradily. Hudebníkům a vydavatelstvím posílají doslova spropitné a samy se často topí v dluzích.


3. Stát nebude dostatečně kompenzovat výpadky v příjmech

Kultura, mimochodem ekonomické odvětví budoucnosti, je v ČR dlouhodobě podfinancovaná. Výsledkem aktuální situace je, že část subjektů již nyní scénu úplně opouští. Pokud se nic nestane, další budou následovat.


4. K propojení hudebníků s publikem chybí funkční platforma

V současnosti úplně zanikl základní logický i ekonomický vztah na scéně. V ČR neexistuje dlouhodobě funkční platforma, skrze kterou by publikum mohlo atraktivní formou navštěvovat koncerty z domova a normálně za ně platit.




Aktuální situace na scéně

Podle statistik, které má k dispozici předseda nově vzniklé České obce hudební Jakub Nový, český hudební průmysl v roce 2019 zaměstnával minimálně 130 tisíc lidí a jeho roční obrat činil zhruba 20 miliard korun. Z jiných dat, které mají k dispozici prý odhadují, že český průmysl od března nejede na víc jak 10%.


Většina pořadatelů si během léta vylámala zuby, když se nastokrát snažili předělat své akce tak, aby vyhovovaly aktuálním regulacím, aby jich nakonec většinu  stejně musel zrušit. V současnosti se už v podstatě nepočítá s velkými akcemi až do roku 2022, minimálně ne s těmi s účastí velkých zahraničních umělců.


Na rozdíl od jara už ale není vidět téměř žádné nové spontánní projekty snažící se začít dělat věci jinak.  Auto-koncerty, hraní do oken a crowdfundingové projekty, s kterými se na jaře roztrhl pytel, vystřídalo hluboké ticho. Většina lidí totiž na iniciativu nemá prostor ani prostředky a řeší existenciální problémy.

Mimochodem, pokud mezi Vaše přátele patří hudebníci, provozovatelé klubů, pořadatelé festivalů produkční, zvukaři, technici, bedňáci a další, vůbec nebude od věci zvednout telefon, zavolat mu a případně také nabídnout pomoc.






Nová hudební platforma, která bude fungovat i po COVID

Zadání je jasné. Na scéně chybí platforma, která bude dlouhodobě a efektivně propojovat hudebníky s publikem. Jedině tak lze do odvětví opět dostat peníze. Čím více existujících subjektů na scéně do toho zapojí, tím větší dopad na celou scénu to bude mít.


Právě teď je obrovská poptávka po nevšedním domácím programu.
Lidé jsou zavření doma a naprosto zoufale hledají smysluplný program. Herní průmysl kvete, proč ne hudební?


Přenést skvělý koncert přes obrazovku do prostředí domova je velká výzva. Je neskutečně jednoduché to udělat blbě. A to se právě stalo na jaře. Záplava špatných pořadů čechy rychle omrzela. Často to vydrželi nebo jen solidárně poslali peníze, aby své oblíbené umělce podpořili. To je pěkné, ale jedná se o dlouhodobě neudržitelný model.


Jde to ale udělat i skvěle. Vzpomínáte si na pořad Noc s Andělem? Tento legendární pořad, kde byly koncerty svkěle naaranžované, ve studiu se kouřilo a pilo pivo a mezi písničkami se mluvilo sprostě, dokázal, že je možné přenést český koncert přes obrazovku k vám domů. Mně bylo asi 15 let a pamatuju si, že maminka s tatínkem si u něj vždycky otevřeli láhev vína.

I v době COVIDu jde dělat skvělé hudební pořady. Skvělý prototyp udělali na jaře Tata Bojs a naprosto úchvatný byl taky karanténní koncert Erykah Badu a minulý týden mi naprosto sebral dech stream Báry Zmekové z virtual Womexu. Bára si své fanoušky vzala do streamu s sebou v podobě jejich oblíbených předmětů a premiéru živě sledovala s fanoušky. Co víc si přát? Snad jen, aby to běželo na nějaké víc user-friendly platformě a mohli jsme jí za to normálně zaplatit.


Nové technologie umožňují nepaříklad uživatelské přepínání kamer, 360° pohledy, ale interakce návštěvníků s kapelou a také mezi sebou. Kdekdo má navíc vícero zařízení, což celému zážitku mohou dodat úplně nový rozměr.


Platforma, která nabídne neotřelé hudební zážitky z domova tu zůstane i dlouho po COVIDu. Vždycky bude spoustu lidí, kteří nemohou být na koncertě naživo. Ať už protože mají děti, jsou nemocní, bydlí na druhém konci republiky nebo světa nebo jsou prostě líní a z domova to pro ně bude dokonce pohodlnější.


Divadlo už to má. Inovace v divadelním průmyslu jedou naplno. Trio Hájek, Zavadil, Horák spustili ambiciózní projekt Dramox, který má ambici stát se divadelním Netflixem. Od listopadu pak startuje také Film Naživo, společný projekt Heaven’s gate, JATEK78 a Cirku La Putyka.


Hledáme vlastníka, partnery, sponzory…

Pro projekt hledáme vlastníka, investory a partnery. My děláme dobrý design. Umíme vytvořit funkční řešení a dlouhodobý business-model. Rozjezd hudební platformy s celorepublikovým dopadem vyžaduje především někoho silného, kdo má zázemí na to vzít si celou věc za svou a také kapitál na to jí tlačit dopředu. Bez toho nebude mít projekt šanci a naše práce by tak přišla vniveč.


Jaké příležitosti projekt nabízí:

  • Být u zrodu nové dlouhodobé hudební platformy s obrovským zásahem a pozitivním dopadem
  • Získat nové zákazníky a prostor pro dlouhodobu komunikaci
  • Zajistit si obrovskou mediální pozornost bez dalších nákladů na PR
  • Získat dlouhodobou konkurenční výhodu
  • Kreativní propojení značky s celou hudební scénou
  • Obsadit díru na trhu a možnost řešení dál prodávat či expandovat do zahraničí

Do procesu řešení budeme potřebovat zapojit vedle fanoušků a hudebníků také co nejvíce dalších subjektů na scéně - od klubů, přes ticketingové společnosti, technické profese až po média.


Pokud Vás koncept zaujal a máte chuť s námi hledat pozitivní vizi, vyplňte prosím tento formulář nebo nám rovnou napište a my se Vám ozveme, jakmile budeme znát další kroky.

O Autorovi

Jan Jelínek je designer, aktivní bubeník a DJ. V roce 2008 spoluzakládal neziskovou organizaci Nerudný fest.cz, kde působil mnoho let jako výkonný ředitel. Stál u zrodu projektů Mladí ladí jazz, Festival svobody, Praha žije Hudbou či Student Fest.

Na svém pořadatelském kontě má na 200 zorganizovaných eventů. Jako host i návštěvník se zúčastnil mezinárodních hudebních konferencí a showcasů v Holandsku, Německu, Norsku, Portugalsku, Itálii, Španělsku či Finsku.

Je rovněž zakladatelem první DJ Zkušebny v Praze a předsedou lokální kulturní iniciativy Na Nohou oživující život v Černošicích a okolí.
Dlouhodobě působí jako marketingový specialista, mentor a coach pro start-upy. Ve studiu Q Designers má na starosti především tvorbu strategií.

Design Thinking v praxi?

Vyzkoušejte náš kurz →
Baví vás design, technologie a pozitivní inovace? Sledujte náš newsletter →